fredag 10 februari 2012

Bebismys och fredagsmys

Fredag var det som sagt idag ja.
Ordet som har en magisk makt över sig. Allt känns annorlunda på en fredag, även om man har varit ledig på dem andra vardagarna också..
Har sniffat bebis idag. Super fin var lilla W!! Lovely!


Vägningen imorgon bitti igen, vad fort veckorna går..
Hoppas, hoppas på nedgång!!

KL: 04. Up, up and away
Iväg på min runda, halvvägs in på gymmet, sedan fortsättning på rundan

KL: 06 Frukost
1 smoothie
1 glas proviva
1 stor kopp te

KL: 11 Lunch
Rester ifrån timjansbiffar med blomkålsmos och gräddsås och sallad

KL: 14 Fika
Kladdkaka a´ la LCHF med hallon
2 koppar kaffe

KL: 18 Middag
Laxburgare med räkröra på salladsblad med paprika, körsbärstomater och oliver.


Resultat:
Träningen = Efter 1/3 av rundan vek jag av ifrån allén och sprang in på gymmet.
Körde lite ben och självklart ett magpass och sedan ut på rundan igen och beta av dem andra 2/3 av den.
1 1/2 timme tog det totalt. Hade precis fått upp lite svettningar när jag kom in på gymmet.
Där inne gick det super bra. Det var dock väldigt kallt att komma ut igen.
Frös faktiskt lite resten av rundan, så det var inte bra.
Tyckte om att sammanföra dem, men hur bör jag göra för att slippa frysa på hemvägen?
Någon som har förslag?? Skriv gärna en kommentar, det mottages tacksamt =)

Maten har varit mycket bra.
Att unna mig lite kladdkaka så här på en fredag, DAN INNAN VÄGNING kom jag på nu, ansåg jag inte som något farligt....

RECEPT:

Laxburgare
lax
lök
sesamfrön (valfritt)
ägg (om det behövs)
kryddor
Mixa ihop i en matberedare. Forma till burgare. Stek i smör!

Räkröra
räkor
turkisk youghurt
dill
Blanda!



Om man saknar läsk så finns det alternativ som inte är så dumma.
Jag har prövat sparkling cola (smakar cola med lite annan eftersmak, super bra ersättning), sparkling citron/lime (smakar som sprite-liknande) och tror det var grönt te eller liknande...
Den sistnämda var inget för mig men colan och "spriten" var goda!!
Sitter och suktar efter sådana just nu, så får nog ta mig bort till Maxi för att inhandla några! (p.s. dem var slut :( )



Info om LCHF.
(taget ifrån lchfklubben.se hemsida där jag är medlem...)

"När man har bestämt sig för att leva LCHF så är det viktigt att minnas att det som är den största fördelen med den här kosten är att man inte använder sig av verktyg så som:
*matvåg
*uträkning av kaloriintag per dag
*uträkning av kolhydratintag per dag
*poäng
*mått

När man äter LCHF så äter man dessa livsmedel:
Kött, fisk, ägg, riktigt fett och allt som växer ovanjord så som squash, aubergine, sparris, gurka, svamp, oliver, spenat, blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål, avokado, sallad, lök, paprika (undvik den röda). Sen gottar du med nötter, korvar, ostar, bär med grädde och mörk choklad.

Tips! Om innehållsförteckningen visar att varan har under 5 gram kolhydrater per 100 gram så är den LCHF.

Mängden mat varierar beroende på storleken på människan. Som tumregel kan man tänka:
Frukost: 1 handflata protein, 1 kupad hand med fett
Lunch: 1 handflata protein, 1 kupad hand med fett, 1 handflata ovanjordgrönsaker.
Middag: 1 handflata protein, 1 kupad hand med fett, 1 handflata ovanjordgrönsaker

Kolhydraträknaren är till som hjälpmedel för allt utöver det som är LCHF, dvs som är uppradat ovan. Det är alltså INTE meningen att man ska leta matvaror i räknaren för att i slutet av dagen komma upp i 20 gram kolhydrater. Då är man på fel spår och passar kanske bättre på Viktväktarna där hela tillvaron handlar om att just räkna ihop en pott varje dag. Man kan heller inte ”spara” kolhydratsgram på en dag, dvs äta 17 gram en dag och sen lägga på 3 på nästa dag.

Anledningen till att LCHF har slagit så stort och är en sådan otrolig framgång är att man inte tänker. Man har listan på de råvaror som man får äta och man äter dessa fritt tills man blir lagom mätt. Man räknar inte och man tänker inte på sitt dagliga intag. Man lägger inte energi på att TÄNKA på sin mat utan man lägger den energin på roligare saker. Om det är så att man någon dag känner för att ta en ruta choklad eller vad det än må vara som faller utanför listan på vad som ät tillåtet att äta, DÅ använder man sig av kolhydraträknaren. Det är alltså inte ett ställe där man räknar och sparar varor och plussar och minussar."




Ha en fantastisk kväll!
Själv ska jag kolla på Nothing Hill och drömma mig bort med min all time favorit låt, when you say nothing at all....

Love//Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar